Konstruktion

Vi erbjuder våra kunder helhetslösningar för såväl släpvagnar som deras tillbehör. Alla våra släpvagnar är designade med tanke på kundernas behov och användarkomfort, estetiskt utseende och säkerhet. I såväl design- som tillverkningsprocessen har tonvikten lagts på produktens uthållighet. Företagets prioritet är att erbjuda våra kunder den bästa kvalitén till ett rimligt pris.

Bakpanel

Panelen i 2 mm böjplåt har en vertikalböjning i sin underkant som undviker bakpanelens deformation vid tippning och nedkörning/uppkörning. Alla öppningar i panelen är behandlade innan varmförzinkning för att undvika korrosion.

Underrede

Underreden är tillverkade av svetsade fyrkantsrör som är försedda med behandlade öppningar på insidor för placering av elkablar. Förutom hörnstolpar är alla underreden också försedda med minst 4 sidostolpar och ett förenande svetsrör utanpå. Ramkonstruktionen som bildats av ovan nämnda detaljer utesluter deformation av släpvagnens sidolämmar och underredets deformation i längsled, om släpvagnar används enligt bruksanvisningen. Alla öppningar i underredets detaljer är behandlade innan varmförzinkning för att undvika korrosion.

Dragkoppling

Dragkopplingar är tillverkade i minst 3 mm fyrkantsrör med inplacerade elkablar. Alla dragkopplingar har en påsvetsad fästprofil för stödhjul vars ribbprofil utesluter risken att dragkopplingens balk deformeras vid montering av stödhjulsklämma. Alla öppningar i dragkopplingarnas detaljer är behandlade innan varmförzinkning för att undvika korrosion.

Axel

Alla Brentex släpvagnsmodeller är försedda med bladfjäderaxlar med stötdämpare. Varför?:

a) Bladfjäderns stödyta som breder ut sig på 1 meter ökar avsevärt underredets uthållighet mot deformation i längsled, jämfört med torsionsaxlar.
b) Fjädringen fungerar smidigt och släpvagnen är stabil även vid mindre belastning.
c) Livslängd av glödlampor ökas.
Axelbalken är tillverkad av minst 4 mm fyrkantsrör som fastsätts med 12 mm U-bultar. Fästdetaljer som svetsats på axelbalkarna är försedda med öppningar och helt varmförzinkade för att undvika korrosion. På axlarna används endast tysktillverkade (BPW, AL-KO, Knott) nav.

Sidoplåtar

Alla flaktrailrar med maxlängd på 4,1 m är försedda med sidoplåtar i enhetlig böjprofil som ger en extra uthållighet mot släpvagnens deformation i längsled. Sidoplåtar har också en förstärkningsprofil på flaksidan som ökar sidolämmarnas uthållighet mot sidokrafter. Sidoplåtarna är förzinkade.

Fram- och baklämmar

Alla Brentex släpvagnar har förstärkta fram- och baklämmar som standardutrustning. Fram- och baklämmen är böjda av två 1,2 mm förzinkade profilplåtar som stöder varandra och som är fastsatta med ändprofiler och nitar. Fram- och baklämmarna är försedda med två gångjärn i varmförzinkad profil. Långa gångjärn och förstärkta lämmar ger en extra hållfasthet för att användas som uppkörningsramp för lättare maskiner (fyrhjuling, snöskoter, trädgårdstraktor osv.) Lämsidan inåt flaket är slät för att undvika skador som kan uppkomma vid uppkörning med snöskotern. Lämmarna är avtagbara och försedda med två lämlås.

Bottenflak

Flakbotten tillverkas endast av laminerad vattentät plywood som är vädertålig och håller länge.

Lastsurrning

Alla Brentex flaktrailrar är försedda med minst åtta lastsurrningsöglor i flaket som är fastsatta med bultar på sidostolpar eller underrede. Dessutom finns det minst 4 surrningsöglor utanför flaket som är svetsade på nedkanten på underredets sidobalkar.

Stänkskärmar

Brentex släpvagnar har stänkskärmar och stänkskydd i plast. Stänkskärmarna är tillverkade i högkvalitativ plast som gör att stänkskärmarna håller sin elasticitet även vid -40 graders kyla.

Kablage

I Brentex släpvagnar används kompletta vattentäta kabelsatser från österrikiska Aspöck. Kablarna är försedda med en 13-polig stickpropp. Till standardutrustningen hör också en 13 till 7 pol adapter. Kablarna är placerade i dragkopplingen och underredets balkar som ytterligare ökar elsystemets tålighet mot väderleksförhållanden.

Ljus

Släpvagnar är försedda med ljus från österrikiska Aspöck som tillhör de bästa som erbjuds i detta område. Alla släpvagnar har back- och dimljus.